YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Saturday 17 November 2012

rindu : i miss you

assalamualaikum...

nahhh...... i am back here in my bloggy.

almost one week aku tinggalkan rumah dan berada di cfs ni. (one week la sangattt~~) erm. dan kali ni ada satu perkataan yang boleh menggarambarkan apa yang aku rasa sekarang. rindu. rindu rumah, bilik, mama, abah, adik2 aku, ahhh.. rindu ahh segala2 yang ada dekat rumah tu! sampai terbawa2 dalam mimpi sekali! ok. mungkin aku homesick.



apa maksud rindu??

bila rindu, rasa macam nak dapatkan apa yang kita rindu.-aisyahamid
rindu I 1 (berasa) sangat ingin hendak pulang atau hendak bertemu dgn seseorang: Terlalu ~ baginda akan anakandanya. 2 = ~ dendam perasaan sangat cinta atau kasih kpd: ~nya terhadap gadis itu sudah lama terpendam dlm hatinya. merindu menjadi rindu; menanggung rindu. merindui berasa rindu akan: Dia ~ anak-anaknya di kampung. merindukan membangkitkan atau menimbulkan rasa rindu: Nyanyian yg merawankan dan ~ hati. kerinduan keinginan hendak berjumpa dgn orang yg dikasihi dll; rasa rindu. perindu 1 orang yg menanggung rindu. 2 sesuatu yg membangkitkan rasa rindu: buluh ~.

rindu I 1. ingin benar akan sesuatu atau ber­jumpa dgn seseorang: ia selalu ~ akan pa­kaian yg indah-indah; terlalu sangat ~ baginda akan anakanda baginda; ~ akan kampung halaman; 2. = ~ berahi = ~ dendam = ~ rawan perasaan sangat cinta atau berahi pd seseorang: sayang sekali ~ dendam itu telah menyeksa hatinya; melepaskan ~ men­curahkan perasaan cinta kasih; menanggung ~ menaruh cinta kasih; merindu 1. menjadi rindu, menanggung rindu: spt orang ~ sahaja lagaknya; 2. ber­nyanyi-nyanyi kerana rindu, ber­senandung kerana rindu; merindui mempunyai keinginan yg sangat kuat utk bertemu dgn seseorang atau men­dapatkan sesuatu dsb, yg sentiasa berada dlm ingatan, kenangan dsb: orang tua itu ~ anak cucunya; saat itu aku begitu ~ belaian manja ibu dan kemesraan adik-adikku yg tidak akan kutemui lagi di dunia ini; yg pastinya, mereka tetap ~ masakan ibu dan berbuka puasa bersama keluarga; rindu-merindui saling berasa rindu: tentu­nya mereka ~ ketika berjauhan; merindukan 1. membangkitkan rasa rindu, mendatangkan rindu, menjadikan rindu: nya­nyi­­an yg merawankan dan ~ hati; 2. me­naruh rindu akan: spt pungguk ~ bulan; rinduan 1. sesuatu yg dirindukan; 2. orang yg dirindukan, kekasih: gadis tunggal ~nya dirampas orang; kerinduan perihal rindu (rasa rindu, ke­inginan dan harapan akan berjumpa, dll): ~ tidak akan ada lagi apabila mata ber­ten­tangan; perindu orang yg menanggung rindu.
sr:pusat rujukan persuratan melayu


ok. mostly dekat sini menyatakan maksud rindu tu ialah satu perasaan bila kita nak sangat bertemu dengan sesuatu atau seseorang sebab sayang atau sebab2 lain. alahh...kau pun mesti tau kan macam mana rasa nya? jadi, faham2 sendiri lahh..hihi




so, bila rindu, apa kau buat? erm. kalau aku, bila aku rindu kat somebody tu, aku call je dia... semua orang ada handphone sekarang... apa nak kacau. in case kalau kau rindu dekat kanak2 yang mesih belum mempunyai handphone sendiri, kau call lah rumah dia ke, handphone mak dia ke... lol. aku cakap macam ni sebab aku teringat bila aku rindu dekat adik2 aku dan adik2 sedara aku, aku kena call parents diorang sebab diorang belum ada handphone sendiri lagi. lepas tu, kalau cakap lama2, parents nya mesti marah sebab takut bateri handphone nya habis...lol. 

telephone2 ni satu option yang selalu aku pilih. tapi facebook, skype, (dll) pun boleh. still, boleh je borak2. malah, free lagi! cuma ada tak ada internet je...  


nahh... hari tu aku ada jumpa dekat facebook, doa nabi yusuf. doa ni dibaca bila kita rindu someone.


" Ya ALLAH, sampaikan salam rinduku kepada .....(nama penuh orang yang kita rindu ) sehingga menjadi kerinduannya... Aminnn "
sweet kan doa ni?! hurm. tapi ramai la yang dok pulun nak baca doa ni bila rindu dekat boypren, boboy , dan abe masing2. lol. minta ampun dan maaf kalau ada yang terasa. aku tak halang untuk kau melakukan sedemikian. ok je. sweet gitu. cuma nya aku nak kata kenapa dengan boypren, boboy , dan abe tu kemain lagi doa2. tapi dekat parents macam tak terfikir pun nak doa2 macam tu. lagi sweet apa... bila rindu dekat mama, umi, mummy, ibu, mak, bonda, korang baca doa nabi yusuf ni... lepas tu tambah2 la sikit doa2 lain untuk diorang. doa untuk ibu bapa contohnya. siap boleh dapat pahala extra lagi. kan3?




kadang2 kita lupa dan tak sedar yang kita rindukan parents dan family kita sebab sibuk sangat nak rindu dekat orang lain. sedangkan yang selalu bersama2 kita dan yang mencurahkan kasih sayang sejak kita kecil lagi ialah mereka. tapi, aku rasa kalau dah rindu dekat parents tu, luahkan aje lah... cakap je yang kau rindu dekat mak kau. tak dosa pun. mungkin ada parents yang touched. dan ada pula yang bila anak cakap macam tu, dia jawab 'apa kena dengan kau ni?'. well, hati mak tu lembut. mulut je cakap macam tu. tapi dalam hati dah ada taman. so, why not bila kau rindu dekat mak kau, just go pick up your phone, or else and say 'mom, i miss you, lahhhh...' i miss you, ialah three words means a lot untuk aku.

mama, i miss you!


wassalam.k.bye!


No comments:

Post a Comment