YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Friday 9 November 2012

'it's ok'

assalamualaikum.

we see again here in my bloggy.

dah lama aku nak post pasal tajuk ni. tapi baru hari ni teringat balik. ehmm

Allah jadikan manusia ni pelbagai rupa, pelbagai bangsa, pelbagai pemikiran, pelbagai ragam dan macam2 pelbagai lagi. ada orang yang suka nangis. ada yang x suka nangis. ada yang panas baran, senang marah. ada  yang susah sangat nak marah macam dia tak ada perasaan. ada orang yang suka gelak hu ha- hu ha. ada orang yang serious 24/7. ada orang yang senang tersentuh. ada orang yang susah tersentuh. ada orang yang menangis dengan sendirinya bila dia sedih dan ada juga yang menyembunyikan tangisan bila dia sedih.

kenapa Allah jadikan manusia ni pelbagai jenis, ragam?

supaya kita saling berkenalan n saling melengkapi -along
Every place you go is different, every flake of snow is different, every one you know is different. that's the beauty of it all~ : klu sm jer evry1, ko rs cane? the differences n variation is the things that colour your life actually..klu x, hdup ko sepaten jerr~~-pia
Allah ciptakan mnusia brbeza2 supaya dpt brkenal-kenalan,bntu mmbntu n sma2 tlong dlm sempurnakan tggungjwb as khalifah -kawan along
 sebab baru bervariasi... -facebook-fathanah=)

ok. aku ambil opinion yang atas sekali. supaya kita saling berkenalan dan saling melengkapi.  saling melengkapi. makna pertama, bila dia gembira, kita senyumkan, bila dia menangis, kita lapkan. bila dia terjatuh, kita angkatkan. kalau x larat, kau tarik la dia atau buat lah apa2 saja yang kau boleh tolong supaya dia boleh berdiri dan teruskan perjalanan. makna kedua, bila dia hodoh, kau cantik, bila kau lelaki, dia perempuan, bila dia pemarah, kau penyabar. bila dia soal, kau jawab.



dan setiap manusia di muka bumi ini tak kan terlepas dengan ujian. aku, kau, kau dan kau semua mesti telah, sedang dan akan di uji oleh DIA. dan
 maka tidaksempurna Keimanan seseorang itu selagi dia belum diuji-google
tujuan utama Allah menguji kita adalah untuk membezakan kita mukmin yang sejati ataupun hanya berkata “aku beriman” sedangkan dalam hati kita busuk dengan penuh kemunafiqan..ujian ini jualah yang membezakan kita sama ada kita berada dalam Haq atau Batil -adel
maka, untuk di uji tu boleh dikatakan satu perkara yang wajib untuk setiap manusia. dan bila di uji, semestinya mereka2 yang beriman ni akan mengadu dan merintih pada DIA yang MAHA KUASA. berdoa dan menangis. btw, still, kita sebagai manusia, sesetengah nya tabah dan kuat manakala setengah lagi tak lah setabah dan sekuat mana walaupun ujian yang ditimpa tu cuma ringan je. aku balik pada 'saling melengkapi' tadi. bukan semua manusia kat muka bumi ni kuat dan tabah. sedangkan batman pun menangis bila dia teringat parents dia mati, spiderman menangis bila pakcik dia mati. dae woong nangis bila dia tahu gumiho dah hilang.  tak kira la orang tu kuat ke x, lemah ke x, aku rasa normal kalau  mana2 manusia unuk rasa mahu di pujuk. mahu ada yang mendengar luahan hati, mahu ada yang memberi kata2 semangat. aku sendiri pun, aku suka bila aku down, then ada orang tepuk bahu, dan cakap 'it's ok'... walau pun sebenarnya kadang2 benda tu bukan boleh ubah apa2 pun. memang. still, buat aku rasa aku tak sorang2. aku ada dia dan semestinya DIA.




kalau lah, satu masa nanti, ada kawan2 kau tengah down, sedih, depress, sobbing. why not kau pergi duduk sebelah dia, tepuk bahu dia, dan cakap 'it's ok'...kau x sorang2...aku kan ada...' kalau naqibah aku kata, peluk lagi bagus. baru dia betul2 tahu yang kita ada di sebelah dia. or be a shoulder for her/him to cry on. sebab manusia suka cari sesuatu atau seseorang untuk dia rely on. fitrah kan? tapi ada juga orang yang jenis tak boleh di pujuk. lagi meraung dia.btw, bagi aku, 'it's ok' ni ialah two words means a lot. dan life is full of lots of up and downs.



it's ok. k bye



1 comment: