YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Thursday 21 January 2016

family and stranger

assalamualaikum

dalam dunia ni, aku rasa tak ada seorang pun manusia yang tak pernah ada masalah dan tak rasai kesedihan. bukan realiti lah nama nya kalau hidup ni sentiasa gembira, ceria, bahagia bebas masalah kan. setiap orang mesti ada masalah masing masing. kalau tak masalah pun, mesti ada sesuatu yang mengganggu ketenangan dia. tak kisah lah besar atau kecil, tapi aku yakin benda ni wujud dalam hari hari setiap makhluk yang bernama manusia.

lately aku asyik terfikir pasal satu benda ni. dah tiga empat hari dah benda ni singgah dekat otak aku. sampai aku rasa macam nak tulis dekat sini. pernah dengar tak something yang maksudnya macam ni; 'family feels like stranger and stranger becomes like family' ?  random je benda ni. aku pun tak tahu kenapa aku asyik terfikir pasal benda ni.

what if kau rasa family kau macam asing gila dengan kau, sakit ke sihat kau dia tak kisah pun. kau ada masalah ke tidak dia tak pernah kisah. makan ke tak kau hari ni dia tak pernah ambil tahu. asalkan kau hidup sudah. entah entah kalau kau mati pun dia tak sedih sikit pun.

apa perasaan yang kau patut rasa? tak kisah? sedih? dengki? benci?

what if kalau kau rasa kau asing gila dengan family kau. kakak kau dah makan belum, abang kau sihat ke tak, adik kau ada masalah ke tak, kau tak kisah pun. yang penting kau tahu diorang hidup je dekat dunia ni. mungkin kalau satu hari ada orang bagitau kau yang kakak kau kena kejar ahlong pun kau tak risau sikit pun.

macam mana pulak kalau family kau sayang atau caring dengan stranger lebih dari dia sayang dan care dengan family kau? contohnya macam abang kau sayang dan ambil berat tentang adik angkat dia lebih dari dia sayang kau dengan adik beradik kau? kalau adik angkat abang kau ada masalah, abang kau berusaha sungguh sungguh nak tolong dia walau terpaksa tak tidur malam, berhabisan duit tolong adik angkat dia. tapi kalau adik kau ada masalah, abang kau sikit pun tak pusing muka, tak ambil kisah. padahal antara kau dengan adik angkat dia, mesti lah kau lagi dekat dengan dia.

apa perasaan yang sepatutnya kau rasa? tak kisah? marah? dengki?

apa pulak yang patut kau buat? hantar spy? belasah dia? slow talk? ubah diri sendiri?

kita tak tahu apa yang family kita rasa dengan kita. mungkin kita yang paling annoying, paling banyak cakap, atau paling sensetif. tapi kita tak tahu apa yang family kita betul betul rasa dekat dia. siapa kita dalam hati diorang. yang paling penting? yang paling disayangi? yang paling berharga? atau yang paling menyusahkan? entah. kita tak tahu.



setiap orang ada perasaan dan cara masing masing bila dia dengan family dia. bagi aku, selagi dia keluarga kita, darah daging kita, dia ada hak dia yang kita kena bagi. apa yang patut dan apa yang tak patut. dalam family ni, sense of belonging tu penting kot. kau tahu dia family kau, dia tahu kau family dia. kalau kau treat keluarga kau elok elok, dengan yang sepatutnya, kau pun ada di layan dengan baik inshaAllah. What you give, you get back ye tak? fitrah kot, untuk kita masing masing rasa sayang dekat keluarga sendiri, darah daging sendiri. perasaan tu ada dalam hati sejak lahir. betul ke fitrah eh? atau pun, kita yang di didik untuk sayang keluarga kita sebenarnya? confius pulak aku. the rest, masing masing fikir. aku pun tak tahu. haha

Whatever 


Weyh aku tak tahu kenapa aku fikir pasal benda ni. mungkin time sem break ni dah tak ada benda sangat aku nak fikir agaknya. blergh 




No comments:

Post a Comment