YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Wednesday 28 October 2015

road to france #1

: yes or no?

assalamualaikum

pagi semalam aku dapat notification group baru dekat whatsapp. 'France'. ha bila aku baca je nama group tu aku terus nervous. sem lepas ada lah sekali tu dalam kelas sir sheroz announce pasal student exchange program under department ece untuk batch kitorang ke limoges, france for one semester. mula mula dengar. serious aku dah excited sangat. macam just in little step left my dream will comes true gitu. sir tak banyak explain pasal benda ni pun. cuma sikit pasal credit hour exchange (kiranya tak payah extend sem lah kalau join program ni sebab kita akan belajar subject yang memang kita akan ambil sem tu dekat sana) dan mostly living expenses dekat sana self sponsored tapi kuliyah akan support sikit dan boleh initiate sendiri kalau nak cari sponsor. 

serious aku excited gila masa tu. rasa macam nak join sampai kalau kena fight pun aku sanggup. then sir assign wani untuk coordinate those yang berminat since dia pun secretary engineus. so malam tu aku fikir pros n cons dia kalau aku pergi. ikut kira kira aku, mestilah pros dia berganda lebih banyak dari cons dia. tapi cons dia tu aku boleh face tak. aku fikir lagi. aku buat research sikit pasal limoges ni, tak jauh dari paris. ok tu letak tepi. aku search pasal currecy dekat sana, pasal university tu and so on. then aku fikir lagi. lastly aku tanya hati aku, nak ke tak nak. akhirnya aku decide aku nak join. dapat tak dapat tu kita letak dekat DIA lah. DIA lebih tahu apa yang terbaik kan. peluang macam ni tak datang dua kali aku rasa. rugi besar kalau aku tak join program ni. so esok nya aku pm wani. kasi nama untuk join. nak dijadikan cerita, list dah full masa tu. aku macam sedih jugak sebenarnya. tapi tak ada lah sedih sangat sebab aku dah pesan dekat diri apa apa jadi, redha. jangan nak sedih sedih bagai. tapi lepas tu wani bagitahu dia masukkan nama aku dalam waiting list. tapi faham faham je lah. kalau waiting list ni aku rasa 90% dah tak ada harapan. cuma kalau ada miracle ALLAH nak kasi, 10% tu dah cukup untuk ubah the situation kan.

days after tu, wani pm aku. dia tanya aku still berminat tak nak join student exchange tu? aku terus lah jawab of course still berminat. then wani bagitau yang dean koe nak add satu lagi team. tapi team ni akan fly one sem after team first pergi, kiranya sem yang bulan september, sem 1 16/17.  dan aku akan jadi coordinator untuk team ni. kira aku akan deal semua dengan sir n higher authoriries yang related dengan program ni. gedebuk memang cuak gila lah aku masa wani bagitau tu. but then wani kata tak apa nanti dia guide aku. lega lah sikit rasa hati. time ni instead of happy dapat chance ni, aku lagi rasa nervousnya aku bila fikir pasal task yang aku kena buat tu. dan masa ni aku belum bagitahu parents aku lagi.

so aku start move aku right after wani explain semua benda pasal student exchange program ni. mula mula aku cari siapa yang berminat. aku ambil nama yang dah ada dalam waiting list dan aku cari lagi coursemate aku yang lain. then dah kumpul details semua, aku email sir then from there aku terima task task yang lain. sebenarnya tak adalah susah pun sebab mostly kerja aku kena search, summarize kan dan email dekat sir. lepas siap kerja kerja ni baru aku bagitau parents aku. mama n abah mula mula macam berat nak bagi but then diorang kasi je sebab memang banyak advantage dia dan satu sem je pun kan. tak ada lah lama mana.

but then, tiba tiba task aku macam stop dekat situ je. sir tak minta follow up apa apa dah dan wani pun tak tanya apa apa jugak. so aku fikir mungkin abort kot mission ni. haha. so aku pun diam je lah.
kemudian semalam dengan surprise nya aku dapat notification group 'France' tu...hahahamekaw... aku serious tak tahu nak rasa apa masa tu.happy tak sedih tak, cuma nervous kot sikit. so dalam group tu wani brief lagi pasal program ni. 

first, cuma ada 15 students je yang akan pergi which means akan ada 7 orang tak dapat pergi. second, kita aka pergi one trip je. semua akan pergi by 26/27 januari 2016 nanti which is too soon bagi aku sebab tak macam tak sempat nak tunggu currency malaysia recover balik. third, kita pergi as ambassador uia sebab mission student exchange program ni as intergration limoges university dengan uia. fourth, kita cuma akan dapat rm15k for the whole team for one sem and living expense dekat sana in self sponsored which is around 500 euro/ rm2.5k per month. france ambassy pun akan sponsor tapi wani kata sikit je. and last but not least, insyaAllah masing masing akan dapat benefit yang sangat besar dengan join student exchange ni. 

aku aware dengan semua news tu. cuma yang rm2.5k per month tu serious buat aku rasa nak resign. berat weyh rasa hati nak guna duit parents banyak tu sepanjang dekat sana. parents aku pun bukan lah senang sangat. benda ni buat aku jadi berbelah bahagi nak pergi ke tak. aku fikir fikir jugak mana nak kumpul duit rm12.5k untuk whole expenses masa kat sana nanti. tapi hmm. tak tahu lah. aku minta Allah tunjuk jalan je sekarang. and tadi aku dapat info dari pana yang kita boleh apply zakat. dan semalam pun mama ada bagitau boleh lah kot kalau nak mintak sikit dekat dato' pakngah. memang lah boleh. tapi aku rasa segan kot nak minta dekat pakngah. dah macam macam dia bagi dekat aku. segan dah. tapi tu lah. kalau malu tak dapat. dan belum cuba, belum tahu.


so sekarang aku masih fikir apa final decision aku ni. moga by malam ni aku boleh fikir habis habis. kalau ada yang baca entry ni, mohon doakan yang terbaik untuk aku dan moga Allah permudahkan =]

ps: ok aq nak betulkan instead of student exchange program sebenarnya program ni nama dia student mobility outbound. 


No comments:

Post a Comment