YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Wednesday 3 September 2014

Aiskrim malaysia

Dulu masa kecik2, aku paling suka balik kampung sebab opah selalu buat ais krim. Siap jual lagi. Zaman tu, ais krim malaysia ni orang jual satu sepuluh sen je. Dah la sepuluh sen je, sedap n panjang lagi. Zaman sekarang ni, sebatang 50 sen, kadang2 tu rasa pun tak kaw macam dulu n selalu jumpa yang kontot2 je. Tak macam dulu. Kira dulu, kalau buat perangai tak nak balik kampung, ais krim ni la bahan nak pujuk aku. Kalau balik kampung je, mesti curi2 buka peti ais nak cari aiskrim. Suka sangat dekat aiskrim ni sampai mama marah sebab makan banyak sangat. Ye lah, opah pun buat aiskrim ni sebab nak jual jugak, yang aku tak berhenti2 makan. Selagi tak habis aiskrim dalam peti ais tu, selagi tu lah aku tak boleh berhenti makan. Tapi lama2, opah dah tak buat aiskrim ni dah. Budak2 dekat kampung yang dulu jadi pelanggan setia opah pun dah besar2, dah tak ada orang nak beli dah .
Tok pun selalu jugak buat aiskrim malaysia ni. Nak2 bila tengah ada banyak buah dekat kampung. Tok selalu buat aiskrim pelam n aiskrim jagung (gulp!).
Sebab rindukan aiskrim yang opah n tok buat, hari ni aku buat aiskrim malaysia jugak. Setiap gigtan aiskrim tu mampu untuk mengimbau setiap memori2 indah dekat kampung masa kecil2 dulu (ceyh). Kira kalau aku dah jadi nanny rai nanti, aku nak experiment aiskrim ni dekat cucu aku. Nak tengok sejauh mana peribahasa 'tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan' tu boleh jalan dekat aiskrim malaysia ni 
Last piece.
Yang lain dah selamat ditelan aku n adik2 
#inimalaysiakita

No comments:

Post a Comment