YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Monday 28 March 2016

from France #2 : Bordeaux

salam alayk

pergh lama jugak tak update sini. berhabuk dah. *kais sarang labah labah

semalam (sabtu 26march) for the first time kami pergi trip group of 12. semua ke dua belas dua belas student uia dekat france ni pergi trip sama sama ke bordeaux. bordeaux ni antara top visited city dekat france ni. seriously aku sendiri pun tak pernah dengar nama bordeaux ni. tapi once dah pergi sana, jujur aku cakap, aku jatuh hati dengan bordeaux ni. i wish i can stay there even longer sebab aku suka perasaan aku masa dekat sana.


untuk trip ni, kitorang pergi one day trip je. first sebab unplanned. tiba tiba je jumpa tiket murah and then semua agree nak go je. second, sebab masing masing memang tengah berjimat cermat since duduk france ni, pergi mana mana pun kalau boleh nak budget se minimum mungkin. so kalau kita overnight dekat bordeaux ni, mesti budget jadi lagi mahal kan, so kita decide untuk pergi one day trip je, pergi pagi, balik malam.

first aku nak cerita pasal itinerary kitorang dekat sana. just roughly je yang aku buat ni. taknak specific sangat so that itinerary ni flexible tapi semua dah in sequence. antara 12 yang pergi ni, 3 orang je yang buat iti untuk bordeaux ni. antaranya aku lah tu. since duduk satu rumah dengan pana ni, aku dah jadi macam dia sikit. jadi macam tak harap orang sangat nak buat benda benda macam ni. better buat sendiri so that nanti kalau kau terpisah dengan geng ke apa kau ada plan sendiri. tak terikat sangat dengan plan orang lain.

so here we go.

Bordeaux 26mars2016

-Bus station
Rue charles domercq
Line C to Gare saint jean

-Basilica of st michaelLine c (toward cracovie) saint michel

Walk

-marche bordeaux (pasar/market)


Walk

-saint catherine (busiest street)


Walk

-porte cailhau

Walk 

-tour pey-berland

Walk 
Or
Metro line A to hotel de ville

-bordeaux catadheral

Walk 

Grosse cloche

Walk 

-auchan bordeaux meriadec

Line A to meriadeck

-esplanade charles de gaulle

Walk 

-opera national de bordeaux

Line A to ste Catherine
Line B to grand theatre
Bus 04,05,15 to gambetta

-monument aux girondins

Walk 

-place des quincosces

Walk 

-amphitheatre de bordeaux dit palais gailien

Bus 06 toward blanquefort caychac 
to gruet

-jardin public 

Walk 

-quai des marques

Walk 

-bordeaux palais de la bourse

Line c to palais de la bourse

-pont de pierre
walk

basically most of places dekat bordeaux yang aku list kan ni semua boleh reach by walk je. cuma kalau dah ada one day pass tu, naik je lah trem kan. trem dia akan ada every 5 minits dekat setiap station. 


kalau korang pergi bordeaux ni dengan apa plan pun takdak, means tak ada itinerary, aku suggest masa mula mula sampai, korang naik je trem dia dari hujung sampai hujung so that kau nampak sikit sikit dekat station mana kau boleh stop. almost semua tempat tempat menarik dia boleh reach guna trem ni. trem dia ada 3 line. line a,b,c. each line dia ni tak ada lah jauh sangat network dia, tapi boleh cover seluruh bordeaux  ni lah.


one more, dekat bordeaux ni ramai sangat orang naik basikal. seronok betul tengok diorang naik basikal. macam best je. tapi since kitorang dah beli one day pass, kitorang guna tram je. one day pass dekat bordeaux ni boleh guna untuk bus, tram dan boat. dekat sini, boat pun guna as public transport dia jugak. sebab one side of bordeaux yang ada banyak tempat menarik ni dekat bahagian pulau dia. tak adalah pulau sangat. cuma dia terbelah dengan sungai yang besar.


dekat bordeaux ni belanja dia aku rasa okay jugak lah. mostly barang barang macam beg, pakaian dia lagi murah dari limoges. pelik jugak aku, kenapa entah limoges yang kampung ni barang barang dia lagi mahal dari bordeaux. dekat sini makanan senang je nak jumpa yang halal. ada kedai kebab halal, kedai pizza halal, yang jual ayam golek halal pun senang je nak jumpa lebih lebih lagi dekat area market dia. muslim pun ramai dekat sini. kalau nak beli dessert macam aisekrim ke apa, tanya je terus dekat orang yang jual tu, dessert yang korang nak tu alcohol free or tak. one more, dekat sini, mostly orang dia faham je bahasa inggeris walaupun diorang tak berapa reti cakap inggeris. way better dari limoges lah, mungkin sebab bordeaux ni ramai tourist.

okay now aku nak share expenses aku untuk trip ni. jangan terkejut pulak eh.

here

Budget
-bus (limoges-bordeaux)  return  8€
-one day pass 2€
-gelato 1€ 
-funfair 4€
-gelato 0.94€
-stawberry 0.33€
-postcard 0.40€

17€

taraaaaaa... 17e je beb. tak sampai 20e pun. ni full budget aku tau. tak ada cost cost tersembunyi. haha.  korang pun boleh, takde hal nak buat budget macam ni. tapi lunch bawak bekal dari rumah, dan setiap makanan aku beli dekat bordeaux ni semua share, ada yang kongis dua, ada yang nak kongi 6 siap. haha. kalau korang ada banyak kaching kaching tak payah lah buat macam ni. beli je buat makan sorang puas puas. 


okay itu je aku nak cerita dekat sini. sekarang persembahkan gambar gambar yang aku sempat tangkap sebelum memori phone full sampai aku tak tahu nak delete apps apa dah (common problem aku setiap kali pergi jalan)



ni  lah market dia. depan basilica saint michel



dekat market ni kami ada jumpa dua malaysian guy. diorang bawak ethletes oku ada tournament dekat bordeaux

besar besar strawberry dia. kami beli satu bekar tu kongsi 6.
 nak rasa rasa je buat entree before lunch. ceh

aku suka jalan dekat sini. nampak sungai besar,
rasa macam tepi laut, ada tram, ramai orang naik basikal dekat area sini. 


pont de pierre.

view dari tepi sungai besar dia.
dekat sebelah dia tempat aku ambil gambar ni ada court hockey dan tempat orang main roller blade

ni lah reu saint catherine, the busiest road dekat bordeaux.
impressed gila macam mana jalan ni je yang busy padahal jalan sebelah dia tak se busy jalan ni.

our first gelato since sampai france. haha
2e one scoop

dekat hujung rue catherine ni boleh nampak monument macam notre dome dekat paris
kawasan ni dah dekat dengan kawasan university of bordeaux.


ni yang tinggi ni tour pey berland.
boleh naik tapi kena bayar, so aku tak naik.
kalau naik tower ni, korang boleh nampak full view of bordeaux.


amorino ni memang antara kedai yang orang cari jugak dekat france ni,
gelato dia best2
harga ikut besar cone, boleh pilih as much flavour as you want,
 tapi depends on besar cone yang kau pilih lah


belah kiri tu monument aux girondis.
tak sanggup aku nak letak gambar monument tu besar besar dekat sini
france and it's naked statue cant be apart

grand theatre bordeaux. lively gila kawasan ni. aku suka.

ada busker tengah perform dekat depan grand theatre
since jadi andekian ni aku jadi appreciate benda benda macam ni
kalau dulu aku tengok sebelah mata je nampak orang busking . 

korang pernah tengok cerita the walk? dekat sini ramai orang practise walk on the rope ni
apa nama dia entah aku tak ingat.
dekat sini orang memang biasa baring baring lepak lepak dekat park or kawasan macam ni.

rasa macam tepi pantai sangat padahal ni sungai besar 


palais de la bourse.
sepatutnya ni mirror de eau
means kalau ada air dekat bawah tu,
 nanti kita boleh nampak reflection bangunan belakang tu as mirrored,
tapi malangnya kering pulak air dia time ni

last shot before balik. dah time sunset. rasa kecewa betul tak dapat shot sunset dekat sini
you guys should know how much i appreciate sunset view so much.
12 of us. 


sekian saja hikayat kali ini. banyak lagi cerita nak story dekat sini sebenarnya. tapi semua dalam draft lagi. huhu. till next time. au revoir














No comments:

Post a Comment